Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

 

Z radością informujemy, że w roku szkolnym 2024/2025 nasza szkoła uzyskała dofinansowanie w wysokości 15 000 zł w ramach Rządowego Programu – Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Głównym założeniem tego ogólnopolskiego programu jest wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży poprzez wzbogacenie zbiorów bibliotecznych, unowocześnienie przestrzeni biblioteki oraz realizację działań promujących kulturę czytania.

Przyznane środki zostały przeznaczone na:
• zakup książek – 9 500 zł,
• zakup elementów wyposażenia biblioteki – 4 600 zł,
• realizację działań promujących czytelnictwo – 900 zł.

W ramach programu księgozbiór naszej biblioteki wzbogacił się aż o 474 nowości wydawnicze, a 90 dodatkowych pozycji zostało przeznaczonych na nagrody w konkursach bibliotecznych.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje ogromne zaangażowanie naszych uczniów, którzy aktywnie uczestniczyli w procesie wprowadzania książek do inwentarza – stemplowali, numerowali egzemplarze oraz naklejali kody kreskowe. Ich pomoc i zapał były nieocenione!

Lista nowości nie została wybrana przypadkowo – zadbaliśmy o to, aby jak najlepiej odpowiadała zainteresowaniom naszych czytelników. W tym celu udostępniliśmy na szkolnym korytarzu specjalną skrzynkę do głosowania, do której uczniowie mogli wrzucać swoje propozycje tytułów. Skonsultowaliśmy się także z Miejską Biblioteką Publiczną w Tomaszowie Mazowieckim, by uwzględnić najczęściej wypożyczane przez dzieci książki.

Zakupione pozycje to:
• w 39,55% lektury szkolne,
• książki historyczne, szczególnie dotyczące historii Polski XX wieku,
• poezja,
• literatura biblioterapeutyczna,
• książki o tematyce przyrodniczej, ekologicznej i podróżniczej,
• literatura podejmująca ważne tematy społeczne – choroba, akceptacja, emocje, wartości,
• książki obrazkowe oraz publikacje z dużą czcionką,
• beletrystyka młodzieżowa odpowiadająca współczesnym zainteresowaniom młodych czytelników.

Nowo zakupione książki zostały wyeksponowane w bibliotece, by zachęcać uczniów do sięgnięcia po lekturę, a na szkolnym korytarzu pojawiła się kolorowa gazetka tematyczna „Bookflix”, prezentująca wybrane tytuły.

W tym roku szkolnym biblioteka była sercem wielu inicjatyw promujących czytelnictwo. Zorganizowano liczne konkursy, wydarzenia oraz projekty. Informacje o bieżących działaniach czytelniczych i konkursach były regularnie publikowane na stronie internetowej szkoły.

W ramach działań promujących czytelnictwo zorganizowano również spotkanie autorskie z kustoszką działu przyrody Muzeum w Tomaszowie Mazowieckim, panią Magdaleną Sepkowską – autorką opowiadania o rodzinie Ostrowskich, założycielach naszego miasta. Relacja ze spotkania również została opublikowana na stronie szkoły.

Nawiązano także współpracę z lokalnymi bibliotekami – Miejską Biblioteką Publiczną oraz Biblioteką Pedagogiczną. Klasy uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych organizowanych przez te instytucje. Członkowie szkolnego koła wolontariatu zaangażowali się w pomoc przy organizacji wydarzenia „Noc bibliotek” w Miejskiej Bibliotece Publicznej, wykonując prace pomocnicze.

Rodzice zostali zapoznani z wpływem czytania na rozwój dzieci. Wychowawcy wykorzystali w tym celu materiały udostępnione przez Bibliotekę Pedagogiczną oraz ulotkę informacyjną przygotowaną przez szkolnego bibliotekarza.

W ramach programu w każdej klasie realizowano projekt edukacyjny „Lapbook”, do którego przygotowania uczniowie korzystali z zasobów szkolnej biblioteki. Tematyka była wybierana przez uczniów w porozumieniu z wychowawcą. W efekcie powstały następujące lapbooki:

Klasy 1–3:

  • klasa 1a – „Cztery pory roku”
  • klasa 1b – „Święta Bożego Narodzenia w różnych częściach świata”
  • klasa 2a – „Ciało człowieka”
  • klasa 2b – „Ekologia na co dzień”
  • klasa 3a – „O psie, który jeździł koleją”
  • klasa 3b – „Ciekawy świat przyrody” i „Moja ulubiona książka”

Klasy 4–8:

  • klasa 4a – „Health and body”
  • klasa 4b – „W świecie przygód Mikołajka”
  • klasa 5a – „Cuda Europy” i „Święta Bożego Narodzenia”
  • klasa 5b – „Bogowie greccy”, „Opowieści z Narni”, „Problemy nastolatków”
  • klasa 6a – „Olimpijczycy”
  • klasa 6b – „Potęga wody”
  • klasa 7a – „Polscy laureaci literackiej Nagrody Nobla”
  • klasa 7b – „Twórczość Wisławy Szymborskiej”, „Krainy geograficzne Polski”
  • klasa 8a i 8b – „Lektura zamknięta w lapbooku”

Dzięki pozyskanemu wsparciu z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa nasza szkolna biblioteka stała się miejscem jeszcze bardziej otwartym i przyjaznym młodym czytelnikom – przestrzenią, w której rodzi się pasja czytania.