Logopeda
Zajęcia logopedyczne prowadzi pani Agnieszka Kujawska. Odbywają się one zgodnie z planem pracy logopedy i są systematycznie dokumentowane.
Terapia logopedyczna obejmuje ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń mowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację, ćwiczeń oddechowych, nauczyciel wykorzystuje również ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój uczniów, ułatwiające czytanie, pisanie i mówienie. Dzieci trafiają na zajęcia po przeprowadzonej na początku roku szkolnego diagnozie logopedycznej.
Drodzy Rodzice,
w związku z zaistniałą sytuacją wskazówki do pracy w domu i ćwiczenia logopedyczne będą przesyłane w zakładce “zadania domowe”. W razie potrzeby służę pomocą. Proszę o kontakt: e - dziennik lub komunikator internetowy.
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Kujawska
Kochani Uczniowie,
nie zapominajcie o naszych ćwiczeniach. Robiliśmy je wiele razy na zajęciach, więc na pewno poradzicie sobie. Powtarzajcie materiał wklejony do zeszytu.
A tu jeszcze taka propozycja dla Was.
Wesoła gimnastyka buzi i języka:
1. Usta rozszerz tak na boki, żeby uśmiech był szeroki. Pokaż zębów jak najwięcej w swym uśmiechu nam czym prędzej. (Uśmiechaj się przez dłuższą chwilę, rozciągając usta w bok i pokazując zęby.)
2. Pokaż usta roześmiane, kiedy zęby są schowane. (Uśmiechaj się przez dłuższą chwilę, rozciągając usta w bok i nie pokazując zębów.)
3. Cmokaj buzią w sposób taki, jak przesyła się buziaki. Pokaż wyraz swej czułości, ale z pewnej odległości, (Cmoknij ustami kilka razy, jakbyś przesyłał komuś buziaki na odległość.)
4. Czy potrafisz temu sprostać, by językiem dotknąć noska? Nawet długi i spiczasty język często problem ma z tym. (Wysuń język i unieś go do góry, jakbyś chciał dotknąć nim czubka nosa.)
5. Dla chłopców: Wysuń język w dół, do brody, jakbyś chciał polizać lody.
Dla dziewczynek: Wysuń język w dół, do brody, jakbyś chciała lizać lody.
Często język wywieszony znaczy, że ktoś jest zmęczony. (Wysuń język i opuść go w dół, jakbyś chciał dotknąć nim czubka brody.)
6. Wysuń język w prawą stronę do policzka. Już zrobione? (Wysuń język jak najdalej w kierunku prawego policzka.)
7. Wysuń język w lewą stronę do policzka. Zaliczone!
8. Język wolno nam wypływa, górną wargę już przykrywa. (Przykryj delikatnie językiem górną wargę.)
9. Teraz niech przykryje dolną, także wypływając wolno.
10. Do liczenia zębów teraz giętki język się zabiera. Liczy górne… (Otwórz buzię i policz językiem wszystkie górne zęby.)
…potem dolne. Z której strony? To dowolne! Język liczy zęby dzielnie, dotykając ich oddzielnie. (Otwórz buzię i policz językiem wszystkie dolne zęby.)
Najpierw z prawym się siłujemy, potem z lewym powalczymy, aż policzki dwa zmęczymy.
12. Teraz nowy cel już mamy i językiem wypychamy wargę górną…
Potem dolną. Śmiać się oczywiście wolno, bo ta nasza mina, minę małpy przypomina.
Kochani Uczniowie, nie zapominajcie o naszych ćwiczeniach. Robiliśmy je wiele razy na zajęciach, więc na pewno poradzicie sobie. Powtarzajcie materiał wklejony do zeszytu.
Kochani, nie zapominajcie o gimnastyce buzi i języka, utrwalajcie materiał wklejony do zeszytu. Dzisiaj zadania dla tych, którzy ćwiczą prawidłową wymowę głoski [sz] w wyrazach i zdaniach.
Przypominam:
- zbliż ząbki,
- unieś język na wałek dziąsłowy za górne ząbki,
- wysuń do przodu wargi i zrób dzióbek
(Prawidłowe ustawienie warg, języka i ząbków znajdziesz na ilustracji wklejonej do zeszytu. )
1. Ćwicz wymowę. Powtarzaj za dorosłym. Mów głośno, powoli i wyraźnie.
„Szalik Szymona”
Szuka Szymon szarego szalika,
Bo ten szalik ciągle gdzieś znika.
Szuka go w szafie, szuka w szufladzie,
A nawet w puszkach po marmoladzie.
Szuka też w szopie na podwórku -
Może powiesił go na sznurku?
Oglądał Szymon szare kalosze
I przeszukiwał po kątach kosze.
Aż tu nagle… Czary mary!
Odszukał Szymek szalik szary!
2. Odpowiedz na pytania:
Co robił Szymon?
Jakiego koloru był szalik?
Gdzie Szymon szukał szalika?
3. Narysuj ilustrację do wiersza.
4. Spróbuj nauczyć się wierszyka na pamięć.
Życzę udanej zabawy!
Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski [r]
Dla Rodzica: Najtrudniejsza głoska [r] w mowie dziecięcej - ćwiczenia https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI
W razie potrzeby służę pomocą. Proszę o kontakt: aga884kjp@wp.pl
Agnieszka Kujawska
Witajcie, Kochani!
Kto z Was uczy się prawidłowo wymawiać “t”?
Ćwiczenia na rozgrzewkę:
- mycie górnych zębów od wewnątrz,
- zlizywanie miodu, kremu czekoladowego z wewnętrznej strony górnych zębów,
- liczenie zębów (dotykanie czubkiem języka kolejno ząbków na górze),
- malowanie sufitu w buzi,
- winda (dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów),
- kląskanie
A teraz powtarzaj za dorosłym. Mów głośno, powoli i wyraźnie.
I tydzień
Zajęta taksówka
Zamknięty hotel
Bilet autobusowy
Żółty tulipan
Pusta taca
Torba truskawek
II tydzień
Talerz twarogu
Złoty tron
Metalowa antena
Stare palto
Przystojny lotnik
Kurtka taty
Do wybranych wyrażeń narysuj ilustracje.
Polecam również zabawę “Ufoludki” - ćwiczenia prawidłowej wymowy głoski T youtube.com Językołamacze
Udanej zabawy!
Dla Rodzica:
W razie potrzeby służę pomocą. Proszę o kontakt: aga884kjp@wp.pl
Agnieszka Kujawska
Utrwalanie głoski [sz]
Ćwicz wymowę. Powtarzaj za dorosłym. Mów głośno, powoli i wyraźnie.
“Myszka i kotek”
Sza, sza, sza - myszka biegnie do dziury.
Szo, szo, szo - za nią biegnie kot bury.
Sze, sze, sze - myszka wygląda z dziurki.
Szy, szy, szy - kotek szykuje pazurki.
Szu, szu, szu - nie patrz myszko tu!
Jak wygląda kotek i myszka z wierszyka? Możesz namalować ilustrację.
Jeśli nie znasz jeszcze tej rymowanki, naucz się jej na pamięć.
Utrwalanie głoski [r] w wyrazach i zdaniach
Pracuj z dorosłym. Powtarzaj głośno, powoli i wyraźnie. Uzupełnij rymowanki odpowiednimi wyrazami.
1. Ja zbieram do torebki grzyby,
a Rafał w strumyku łowi (żaby, ryby).
2. To Krysi ukryte skarby,
a wśród nich ma barwne (torby, farby).
3. Mówię ci, Marku, to nie żarty,
w środę wybieram się na (narty, karty).
4. Wrócił kotek Mruczek z górki,
pokazał ostre (ogórki, pazurki).
5. Ja biorę się za rysowanie,
a mama zrobi jutro (spanie, pranie).
6. Na ferie wybieram się do Marty,
biorę ze sobą do grania (narty, karty).
Możesz narysować poprawne odpowiedzi lub spróbować ułożyć podobną rymowankę.
Miłej zabawy!
Nie zapominaj o gimnastyce buzi i języka. Codziennie po kilka minut utrwalaj materiał wklejony do zeszytu.
Dla Rodzica:
Najtrudniejsza głoska [r] w mowie dziecięcej - ćwiczenia https://www.youtube.com/watch
Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych? - logotorpeda.com strefa rodzica
Jednym z podstawowych warunków prawidłowej artykulacji jest sprawne działanie narządów mowy. Proponuję przeczytanie dzieciom wierszyka z wplecionymi opisami ćwiczeń buzi i języka. Udanej zabawy!
“Obrażona Zosia”
Obraziła się Zosia na brata,
(Wciągamy wargi do jamy ustnej.)
bo powiedział, że jej język
bezustannie w buzi lata.
(Dotykamy językiem zębów górnych, dolnych i wewnętrznej strony policzków, mając otwartą buzię.)
Język głęboko schowała,
(Cofamy język i chowamy go do buzi.)
Minę ptaka udawała.
(Otwieramy i zamykamy wysunięte do przodu wargi przy zaciśniętych zębach.)
Brat uśmiecha się do Zosi
(Pokazujemy zęby w szerokim uśmiechu.)
i za chwilę coś przynosi.
(Dotykamy czubkiem języka kolejno górnych zębów.)
I już Zosia też się śmieje,
(Rozciągamy wargi w uśmiechu przy zasłoniętych zębach.)
Pogodziła się z bratem,
(Podajemy sobie ręce na zgodę.)
bo jej przyniósł ulubioną
(Oblizujemy językiem wargi, mając szeroko otwarte usta)
słodziutką cukrową watę.
(Poruszamy wargami jak przy jedzeniu.)
Na podstawie “Gdzie jesteś języczku? G. Wasilewicz
Kto z Was widział ropuszkę? Jak wygląda? Gdzie ją można spotkać?
Jeśli chcesz dowiedzieć się, czego miłośnikiem jest ropuszka z wierszyka, powtarzaj za dorosłym kolejne zdania. Mów głośno, powoli i wyraźnie. Narysuj ropuszkę i naucz się wierszyka na pamięć.
Przypominam, aby ładnie wymówić głoskę „sz”:
- zbliż ząbki,
- unieś język na wałek dziąsłowy za górne ząbki,
- wysuń do przodu wargi i zrób dzióbek
(Prawidłowe ustawienie warg, języka i ząbków znajdziesz na ilustracji wklejonej do zeszytu. )
„Ropuszka”
Siedzi na kamieniu
głodna ropuszka.
A na drugim kamieniu
siedzi gruba muszka.
Jedna pyszna muszka
- gratka dla ropuszki!
Szykuje i pręży
dwie długie nóżki.
Bo nasza ropuszka
to miłośnik muszek,
dlatego wieczorem
ma ich pełny brzuszek.
Miłej zabawy!
Zadania z głoską “sz”
Przypominam, aby ładnie wymówić „sz”:
- zbliż ząbki,
- unieś język na wałek dziąsłowy za górne ząbki,
- wysuń do przodu wargi i zrób dzióbek
(Prawidłowe ustawienie warg, języka i ząbków znajdziesz na ilustracji wklejonej do zeszytu. )
1. Powtórz za dorosłym lub przeczytaj. Wybierz odpowiednie wyrazy z ramki i dokończ wesołe rymowanki.
kalosze, bambosze, koszula, gruszkę, puszkę |
Agnieszka położyła na szafie puszkę
i włożyła do niej pyszną……………
Na sznurku wisi szara……………….
a malutki kotek się do niej przytula.
Kiedy deszcz pada, to ja zawsze noszę
czerwony płaszczyk i szare…………..
2. Posłuchaj zagadek lub przeczytaj je. Narysuj rozwiązania.
Gdy mróz szczypie i wicher wyje, chętnie ci zimą szyję okryje.
………………………………...............................................
Co to za mebel? Gdy w pokoju stanie, mama w nim przechowuje nasze ubranie.
……………………………….................................................
Ma ostrą nóżkę i łepek nieduży. Wcale nie jest igłą, a krawcowej służy.
………………………………..................................................
Miłej pracy!
Utrwalamy [r] po spółgłoskach
Pracuj z osobą dorosłą. Posłuchaj opowiadania.
Pan Patryk
Pan Patryk prowadzi zdrowy tryb życia. Codziennie uprawia gimnastykę. Wkłada brązowy dres, trampki i truchta po swojej treningowej drodze. Do pracy wędruje piechotą. Zrezygnował z dojazdów tramwajem. Potrafi też przygotować smaczne i zdrowe potrawy. Warzywa i owoce z jego ogrodu mają ogrom witamin. Pan Patryk uwielbia truskawki, winogrona, brukselkę, brokuły i natkę pietruszki. Pan Patryk tryska zdrowiem i obca jest mu grypa.
Odpowiedz na pytania.
1. Jaki tryb życia prowadzi pan Patryk?
2. Co robi codziennie?
3. Co potrafi pan Patryk?
4. Czy pan Patryk choruje na grypę? Dlaczego?
Teraz uzupełnij odpowiednimi wyrazami tekst znajdujący się poniżej.
Pan Patryk
Pan …………. prowadzi zdrowy tryb życia. Codziennie uprawia gimnastykę. Wkłada brązowy …….., trampki i truchta po swojej treningowej ………... Do pracy wędruje piechotą. Zrezygnował z dojazdów ……………... Potrafi też przygotować smaczne i zdrowe………. Warzywa i owoce z jego ogrodu mają ogrom witamin. Pan Patryk uwielbia …………., winogrona, brukselkę, brokuły i natkę ………….. Pan Patryk tryska …………. i obca jest mu grypa.
Pamiętaj o codziennej gimnastyce buzi i języka. Utrwalaj materiał wklejony do zeszytu.
Proponuję również grę kółko i krzyżyk z głoską [r], którą znajdziesz na stronie domologo.pl
Miłej zabawy!
Różnicowanie głosek "sz" i "s" w zdaniach z trudnymi słowami.
Proponuję RYMY!
Uzupełnij wyrazami umieszczonymi w nawiasie. Powtarzaj starannie utworzone zdania.
(myszy, susza, skarabeusza, serduszka, skrzydła, poduszek)
Ta poduszka jest wyszyta w .................
Na strychu Staszek słyszy skrobanie.....................
Te straszydła mają puszyste ..........................
Dla wszystkich to katusza taka straszna........................
W starej skrzyni staruszek szuka................................
Łukasz przypina do kapelusza srebrnego........................
Dla chłopców, którzy ćwiczą artykulację głoski “t”
Proponuję gry i zabawy na stronie logotorpeda.pl
1. Międzyzębowe “t” - co zrobić?
2. Wspieranie poprawnej wymowy “t”.
3. Głoska “t” w sylabach.
Dla wszystkich rodziców uczniów objętych terapią logopedyczną
Logopedia w kuchni: ćwiczenia oddechowe i słuchowe. Pomysły na długi pobyt w domu z dzieckiem - logotorpeda.pl
Udanej zabawy!
Utrwalamy głoskę [r]
"Tratwa"
Tro, tre, tra - tratwą flisak dowodzi,
tre, tra, tru - z trudem mu to wychodzi.
Try,tra,tre - trenował trochę za krótko,
tru,try,tro - jutro popłynie łódką.
Tra, tro, tre, tru, try - potrenuj trochę ty!
Możesz nauczyć się rymowanki na pamięć.
“Drobny deszczyk”
Dra, dru, dro -
drobny deszczyk pada.
Dru, dry, dre -
dreszczyk mnie dopada.
Dro, dru, dra -
dresy mokre wypiorę,
dre, dry , dru -
Ddrugie jutro ubiorę.
Naucz się rymowanki na pamięć. Nie zapominaj o ćwiczeniach buzi i języka.
Udanej zabawy!
Dla Rodzica
Ćwicz wymowę. Powtarzaj za dorosłym lub przeczytaj rymowankę. Naucz się jej na pamięć. Narysuj obrazki, w których nazwach będą podane sylaby.
Zacznij od porządnej rozgrzewki ! Gimnastykuj buzię i język, zrób kilka ćwiczeń oddechowych.
“Ruch”
Re, re, re -
Renia pływa w basenie sama.
Ru, ru, ru -
my ruszamy się już od rana.
Ry, ry, ry -
a Rysio za mało się rusza,
musimy go do ruchu zmuszać.
Ro, ro, ro -
Robert ma sportowy rowerek.
Ra, ra, ra-
razem idziemy na spacerek.
Ra, ro, re, ru, ry - tym rowerem pomkniesz ty!
ĆWICZENIA Z GRZESIEM NIEJADKIEM
“Niejadek”
Uparł się Grześ: “Nie będę jeść”.
Nabieramy powietrza pod dolną i górną wargę.
Zacisnął usta,
Wciągamy wargi do jamy ustnej.
Wydął policzki.
Nabieramy powietrza w policzki i krótko przytrzymujemy.
“Nie zadowolą mnie nawet pierniczki”.
Język zamlaskał,
Mlaskamy językiem.
Był rozzłoszczony:
Marszczymy brwi, robimy rozzłoszczoną minkę.
“Jestem już bardzo wyposzczony”.
Dreptał nerwowo po całej buzi:
Przesuwamy czubkiem języka po zębach, mając zamknięte usta.
“Niech wargi ktoś do otwarcia zmusi.
Ściągamy i wysuwamy zaciśnięte wargi.
Chcę jeść i basta!” - tak się wysilił,
Wypychamy językiem dolną wargę wewnątrz jamy ustnej.
że się przecisnął
Przeciskamy język przez zaciśnięte wargi na zewnątrz.
i usta rozchylił.
Wysuwamy do przodu rozchylone wargi.
“Gdzie jesteś języczku?” G. Wasilewicz)
Zachęcam do ćwiczeń w domu.
Utrwalanie [sz, ż, cz, dż ]- https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI
Jak nauczyć się wymawiać głoskę [r]-https://www.youtube.com/watch?v=9jdSatP47yE
Ćwiczenia na szeroką pionizację języka [r]- https://www.youtube.com/watch?v=4sEh13aqqnY
Ćwiczenia prawidłowej wymowy głoski [t] - https://www.youtube.com/watch?v=j5GUTQpt6ps, https://www.youtube.com/watch?v=LZ2kz_ZYkOQ
Logopedia na wesoło.
Uczymy się prawidłowo oddychać i usprawniamy narządy artykulacyjne https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I Pamiętaj, wdech nosem, wydech ustami.
Ćwiczenia z głoską [sz]https://www.youtube.com/watch?v=-6oTUVBdrow
Ćwiczenia z głoską [ż]https://www.youtube.com/watch?v=5QnFXB3zepI
Dla Rodziców: Czym jest rotacyzm? Przyczyny i rodzaje rotacyzmu. Kłopoty z artykulacją głoski [r]. https://www.youtube.com/watch?v=0Es609ybEcg
Kochani Uczniowie, w tym tygodniu proponuję: Wiosenną gimnastykę artykulacyjną - ćwiczenia mające na celu wypracowanie pionizacji języka, niezbędnego do prawidłowej wymowy głosek [sz], [ż/rz],[cz],[dż] oraz głoski [r]. https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-artykulacyjne/wiosenna-gimnastyka-artykulacyjna/
Lubianą przez wszystkich i bardzo prostą zabawę w logopedycznej wersji:
Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [sz] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-gloska-sz/
Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [cz] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-z-gloska-cz/
Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [ż/rz] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-dzwieczne/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-gloska-z-rz/
Logopedyczne kółko i krzyżyk połączenie [tr] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-polaczenie-tr/
Logopedyczne kółko i krzyżyk połączenie [dr] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-dr-w-naglosie/
Udanej zabawy i owocnych ćwiczeń!
Gra planszowa z głoską [sz] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/gra-planszowa-z-gloska-sz/
Karta pracy z głoską [sz] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/zdania-z-gloska-sz-karta-pracy/
Gra planszowa z głoską [cz] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/gra-planszowa-z-gloska-cz/
Gra planszowa z głoską [ż] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-dzwieczne/gra-planszowa-z-gloska-z/
Logopedyczna zakładka - instrukcja wymowy głoski [r] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/zakladka-logopedyczna-instrukcja-wymowy-gloski-r/
Bingo z kostkami [r] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/bingo-z-kostkami-gloska-r/
Ćwiczenia prawidłowej wymowy głoski [t] oraz gra „Ufoludki” https://www.youtube.com/watch?v=XxExDdywfRI, https://www.youtube.com/watch?v=j5GUTQpt6ps
Miłej zabawy!
Głoska [sz] w zdaniach https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/laczenie-cech-gloska-sz-w-zdaniach/
Słowniczek zajęciowy - głoska [ż] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/slowniczek-zajeciowy-gloska-z-2/
Różnicowanie [t-d] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-dzwieczne/tomek-w-domku-roznicowanie-t-d/
Dla wszystkich uczniów:
Wiosenna gimnastyka artykulacyjna https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-artykulacyjne/wiosenna-gimnastyka-artykulacyjna/
Miłej zabawy i owocnych ćwiczeń
Słowniczek zajęciowy z głoską [sz]https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/slowniczek-zajeciowy-gloska-sz/
Słowniczek zajęciowy głoską [cz] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/slowniczek-zajeciowy-gloska-cz/
Ćwiczenia artykulacyjno - oddechowe https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-artykulacyjne/malowanie-w-buzi-cwiczenia-artykulacyjno-oddechowe/
Udanej zabawy i owocnych ćwiczeń!
Różnicowanie l -r
https://www.logopestka.pl/lodowe-zabawy-logopedyczne/
Słonko stroi miny, cz.1 i cz. 2- ćwiczenia buzi, języka, policzków i warg
https://www.logopestka.pl/nowosc-lato-pakiet-100-stron-edukacja-przedszkole/
https://www.logopestka.pl/slonko-stroi-miny-cz-2-gimnastyka-buzi-i-jezyka/
Morskie zabawy logopedyczne - ćwiczenia słuchu fonemowego - sz, ż/rz, cz, dż
https://www.logopestka.pl/morskie-zabawy-logopedyczne-cwiczenia-sluchu-fonemowego/
Jak spakować wakacyjną walizkę - ż/rz
https://www.logopestka.pl/jak-spakowac-wakacyjna-walizke/
Logopedyczne domino - gra
https://imgpdf.wip.pl/pdf/gra-domino/gra-domino.pdf
Stonoga - gra
https://imgpdf.wip.pl/pdf/gra-planszowa-stonoga/gra-planszowa-stonoga.pdf
Kto to jest? - gra
https://imgpdf.wip.pl/pdf/kto-to-jest/kto-to-jest.pdf
Dla Rodzica:
Ćwiczenia logopedyczne w wakacje? Tak!
https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/cwiczenia-logopedyczne-w-wakacje-tak/
Miłej zabawy i owocnych ćwiczeń!