Pedagog
Pedagog szkolny, p. Dorota Wieczorek pracuje według następującego planu:
poniedziałek: 8:55- 15:30
wtorek: 8:55- 14:30
środa: 9:00- 14:30
czwartek: 9:30- 14:30
piątek: 9:30- 12:50
W ramach swojej pracy między innymi:
- pomaga w rozstrzyganiu konfliktów i zdarzeń dotyczących nieprzestrzegania regulaminu szkoły;
- prowadzi lekcje wychowawcze;
- wzbogaca świadomość pedagogiczną rodziców;
- bierze udział w pracach komisji ds. pomocy materialnej uczniów;
- bierze udział w pracach komisji wychowawczej;
Drodzy Rodzice
Przyszło nam zmierzyć się z czymś zaskakującym i trudnym. W ciągu krótkiego czasu doświadczyliśmy czegoś co do tej pory znaliśmy tylko z filmów lub książek. Nie poddajemy się, wierzymy, że będzie lepiej. Zachęcam do rozmów z dziećmi, do wspólnego spędzania z nimi czasu, rozwijania pasji i zainteresowań. Sukcesywnie będę Państwu wysyłała różne ciekawostki do czytania, oglądania. Serdecznie Państwa pozdrawiam, życzę cierpliwości, wytrwałości i wiary, że będzie lepiej.
1. Bajka terapeutyczna tłumacząca trudne kwestie związane z epidemią
Czas panowania koronawirusa to trudny okres dla nas wszystkich. Zmiany związane z izolacją i przymusową rezygnacją z dotychczasowego trybu życia tym bardziej trudno zrozumieć dzieciom, wyrwanym nagle ze swoich rytuałów, pozbawionym towarzystwa kolegów, a nawet możliwości spacerów w ulubione miejsca. Inaczej na tę sytuację zareaguje przedszkolak, a inaczej – dziecko w wieku szkolnym czy nastolatek, dlatego rozmowy na ten temat muszą przebiegać w sposób dostosowany do wieku dziecka. Jak więc rozmawiać? Jak zaopiekować się trudnymi emocjami dziecka – np. lękiem, złością – związanymi z pandemią? W jaki sposób wesprzeć dziecko, które tęskni szkołą i znajomymi? Jak rodzeństwo może się wzajemnie wspierać? Jak w tym wszystkim rodzic może zadbać sam o siebie?
https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/8b/08/5e6f51705416d_z.pdf?1584353648
2. "Ta pandemia to dobry czas, żeby przejść na filozofię akceptacji. Nie masz co się buntować i wściekać. Nic nie wskórasz, masz do czynienia z czymś, co od ciebie nie zależy. Nauczenie się akceptacji (co nie znaczy obojętności) dla rzeczy, na które nie mamy wpływu jest miarą dojrzałości." – mówi w rozmowie z Ludwiką Włodek psycholog Ewa Woydyłło-Osiatyńska. Czy każde niebezpieczeństwo, zagrożenie, to jednocześnie nowa możliwość? Zachęcamy do lektury!
3. Propozycje zabaw rozwijających małą motorykę
https://m.youtube.com/watch?v=J3WqxZfgxvw
4. Tym razem zachęcam Państwa do przeczytania rozmowy z Anną Szulc, nauczycielką i autorką książki " Nowa szkoła" o szkole, edukacji, współczesnych uczniach i nie tylko. .https://dziecisawazne.pl/kiedy-o-uczniu-zaczniemy-myslec-jak-o-czlowieku-rozmowa-z-anna-szulc/
5. Artykuł: " Jak motywować dziecko do nauki"
Jak zmotywować dziecko do nauki?
Zastanów się nad osobowością swojego dziecka. Czy jest elastyczne, czy raczej trudno przystosowuje się do nowych sytuacji? Jak przeżywa sukcesy i porażki? Jak reaguje na rywalizację? Czy lubi nowe wyzwania? Od odpowiedzi na te pytania zależy sposób motywowania młodego człowieka do nowych działań.
Jakie twoje dziecko ma słabe i mocne strony, zainteresowania i pasje? Jak szybko zapamiętuje nowe treści? Jak radzi sobie z ocenami nauczycieli? Jak reaguje na zasady i reguły? Czy unika tego, co sprawia mu trudność? Czy umie się skupić na zadaniu? Czy szybko się nudzi? Czy dąży wytrwale do celu? Kiedy najchętniej zabiera się do nauki? Co mu w tym pomaga, co przeszkadza? Znając odpowiedzi na te pytania, zwróć uwagę na to, w jaki sposób komunikujesz się z dzieckiem. Jeśli chcesz mu pomóc, na pewno:
nie strasz - "Jeśli nie nauczysz się wiersza, to dostaniesz słabą ocenę i twoja nauczycielka będzie na ciebie zła. Zobaczysz!";
nie oceniaj i nie karz - "Ponieważ bazgrolisz w zeszycie, nie pojedziesz w niedzielę na urodziny do Pauliny";
nie nagradzaj - "Dostaniesz rower na koniec roku, jeśli będziesz mieć świadectwo z czerwonym paskiem" (kiedy perspektywa otrzymania nagrody jest zbyt odległa, sama nagroda traci na wartości);
nie porównuj - "Kasia to dopiero dobrze się uczy, mógłbyś brać z niej przykład";
nie stawaj zawsze po stronie nauczyciela czy wychowawcy - "Gdybyś się nauczył, dostałbyś lepszy stopień, za mało się przykładasz, weź się do roboty".
To, jak mówisz do dziecka, jest niezwykle ważne. Warto zmienić swoje nastawienie i zrozumieć, że źródłem osiągnięć, kompetencji i szacunku dla samego siebie nie jest zewnętrzna lecz wewnętrzna motywacja dziecka. Rodzice spodziewają się, że dzieci automatycznie rozwiną w sobie wewnętrzną motywację do nauki, jako bezpośredni rezultat stosowania przez dorosłych kontroli zewnętrznej, na przykład nagradzania czy chwalenia.
Co to jest pochwała?
Pochwała jest słownym komunikatem, który wyraża pozytywną ocenę dziecka, dotyczy jego osiągnięć, zachowania, zalet. Wszystkie te komunikaty są używane zawsze w drugiej osobie liczby pojedynczej. Jeżeli często używasz pochwały, by zmotywować dziecko do czytania, liczenia, odrabiania zadań domowych, grzeczniejszego zachowania, wykonywania różnych aktywności, twoją intencją jest nagrodzić słownie zachowanie, które uważasz za słuszne. Dzieci nadmiernie chwalone szybko uczą się wybierać tylko te rzeczy, które ich zdaniem spodobają się rodzicom. Unikają więc robienia tego, co spotyka się z ich obojętnością. W konsekwencji częste stosowanie pochwał prowadzi do podważania wewnętrznej motywacji dziecka, co może owocować rezygnacją z różnych form działania. Ponadto, w dłuższej perspektywie, kiedy dziecko przyzwyczai się do różnych sposobów nagradzania, ich brak może być odbierany jako dezaprobata, a otrzymywanie wielu pochwał lub nagród może osłabić ich znaczenie. Często także pochwała może nie odpowiadać własnej samoocenie dziecka.
Ukryta myśl
Chwalenie zawsze zawiera tak zwaną "ukrytą myśl". Kiedy mówisz: "Jesteś tak inteligentny, że możesz mieć najlepsze oceny" - ukryta myśl brzmi: "Dlaczego ich nie masz? Czemu się tak mało starasz? Zrób coś z tymi ocenami, nie jestem z ciebie do końca zadowolony". Albo: "Naprawdę bardzo ładnie dzisiaj odrobiłeś lekcje" - ukryta myśl: "Mam nadzieję, że tak już będzie zawsze, wtedy naprawdę będę zadowolona i spokojna".
Ukrytą myślą w pochwałach jest również subtelnie wyrażony krytycyzm, który, niestety, czasem jest zalecany jako skuteczny sposób motywowania dzieci. Na przykład:
- "Aniu, uczysz się znacznie lepiej niż w pierwszym semestrze, ale nadal musisz poświęcić dużo uwagi nauce."
- "Bardzo ładnie się nauczyłeś tego wiersza. Byłabym jeszcze bardziej zadowolona, gdybyś nauczył się do sprawdzianu z matematyki tak jak prosiłam, ale naprawdę widać, że się starałeś."
- "Marku, bardzo dobrze, że dostałeś piątkę z matematyki, ale ta trójka z polskiego to chyba wymaga poprawy."
- "Bardzo ładnie, że odrobiłeś już lekcje Filipie. Jeszcze bardziej byś mi się podobał gdybyś wyszczotkował sobie włosy, ale naprawdę widać, że się starasz."
Czym zastąpić pochwały?
Komunikaty pozytywne typu JA wprowadził w 1964 roku Dr Thomas Gordon. Jest to jasny komunikat, który pokazuje, jak zachowanie dziecka wpływa na ciebie - wysyłającego ten komunikat rodzica. Podczas wszystkich kursów Treningu Skutecznego Rodzica zachęcam, aby rodzice nauczyli się wysyłać właśnie takie komunikaty zamiast "typowych" pochwał. Oto kilka przykładów komunikatów typu JA:
- "Podoba mi się, że tak starannie odrobiłeś lekcje, naprawdę to doceniam";
- "Uważam, że jesteś inteligentna, i to jest twoja mocna strona";
- "Kasiu, doceniam, ile wysiłku włożyłaś w to, aby czytać coraz lepiej, jetem z ciebie dumna";
- "Marku, ogromnie się cieszę z twojej piątki z matematyki. Moje gratulacje";
- "Jestem pod wrażeniem, że już odrobiłeś lekcje, Filipie";
W przeciwieństwie do zwykłych pochwał, komunikaty tego typu mówią o tobie, osobie która je sformułowała, nie oceniają dziecka. Aby pozytywne komunikaty były dla dzieci wiarygodne, muszą być uczciwe i prawdziwe, wolne od wszelkich ukrytych podtekstów.
Autor: Violetta Kruczkowska
licencjonowany reprezentant Gordon Training International w Polsce
Przed nami Święta Wielkanocne, zapewne najdziwniejsze z wszystkich świąt, jakie do tej pory przeżywaliśmy. Mimo tej dziwności i niepewności serdecznie Państwu życzę przeżycia tych Świąt wśród najbliższych, zdrowia bo ono jest bardzo ważne i poczucia spokoju oraz wiary, że kiedyś się ten dziwny czas skończy. Dla Was i Waszych dzieci radosnego Alleluja. Dorota Wieczorek.
6. Artykuł: Zdrowy rozsądek w wychowaniu
7. Artykuł o tym jak wychowywać dziecko https://www.superkid.pl/wychowanie-bezstresowe-autorytarne-demokratyczne
8. Artykuł: Wychowywanie siebie https://www.superkid.pl/wychowywanie-siebie
9. Artykuł: Jak pozytywnie wpływać na zachowanie naszych dzieci? https://pomyslowirodzice.pl/artykuly/pozytywna-dyscyplina-wskazowki-dla-rodzicow
10. Artykuł: Nowy Ty- jak zbudować pozytywne nastawienie do życia? https://psychologiazycia.com/nowy-ty-jak-zbudowac-pozytywne-nastawienie-do-zycia/